Studiu sociologic: Dezvoltarea iluminatului public în centrul istoric al Brașovului poate spori senzația de siguranță a cetățenilor

Category: Știri

Un studiu realizat în luna aprilie 2023, a analizat percepția brașovenilor asupra iluminatului public în centrul vechi al orașului. Participanții la studiu au exprimat o varietate de opinii referitoare la soluțiile care ar putea determina o atractivitate crescută a centrului istoric al orașului Brașov, dar s-a pus accentul foarte mult pe dezvoltarea iluminatului public în centrul istoric, cu obiectivul de a fi sporită senzația de siguranță.

 

Majoritatea largă a subiecților au agreat că există zone din centrul istoric al Brașovului care pot fi considerate nesigure seara/ noaptea deoarece sunt slab iluminate, ceea ce poate duce la întâlniri neașteptate și nedorite fie cu animale sălbatice, câini fără stăpân sau chiar cu rău-făcători. Sentimentul de nesiguranță exprimat este argumentat într-o pondere semnificativă prin faptul că nu au fost întâlnite organe de ordine în zonele menționate.

 

Astfel, orice decizie ar fi luată de responsabilii iluminatului public din centrul istoric al orașului (dar nu numai) trebuie să țină cont de faptul că generarea sentimentului de siguranță prin modul în care sunt utilizate luminile este considerat foarte important de către cetățeni.

 

Foarte important de menționat este faptul că participanții la studiu  consideră că iluminatul public în orașul Brașov trebuie să fie cât mai „verde”, să consume cât mai puțină energie și să fie sustenabil. Astfel, printre schimbările aduse sistemului de iluminat public în centrul orașului aceștia consideră că cele mai importante și cu impactul cel mai mare sunt utilizarea panourilor solare și a becurilor LED.

 

În răspunsurile privind îmbunătățirea iluminatului monumentelor, participanții la studiu au adus în discuție, în mod voluntar și independent, necesitatea de a reglementa/ modifica modul în care reclamele luminoase sunt utilizate în centrul istoric al orașului Brașov pentru a-i conferi un aspect mai plăcut, mai armonios și pentru a pune mai bine în evidență valoarea arhitecturală și culturală a clădirilor și monumentelor din zonă, subliniind în același timp faptul că reclamele luminoase și iluminatul comercial al magazinelor din centrul istoric poluează luminos și creează, uneori, senzația vechiului bazar din gară.

 

Cercetarea sociologică a fost realizată de către societatea BrandBerry, prin chestionare on-line.Au fost analizate un număr de 91 chestionare, din 105 înregistrări pe platformă, dintre care 64 completate în integralitate. Studiul a fost realizat  în cadrul proiectului  european HUB-IN (”Hubs of Innovation and Entrepreneurship for the Transformation of Historic Urban Areas”) al ABMEE – Asociația „Agenția pentru Managementul Energiei și Protecția Mediului Brașov” prin care se oferă suport municipalității Brașov în procesul de regenerare a Centrului Istoric, urmând principii de sustenabilitate, combaterea ”turistificării”, valorificarea patrimoniului și a specificului local.

 

 

Translate »